silent

Suit the action to the word, the word to the action.
- William Shakespeare

Monday, September 23, 2013

biasa.

"eh, kau asal ahh. tibe - tibe macam ni." "kau tau tak kau sama je macam dia" "bila aku je, kau blah an"

aku, terdiam. bukan kalah tapi pun manusia biasa. tak sempurna. aku ada kekurangan, masalah, sendiri. aku simpan. taknak orang nampak. memang tak bagi orang tau.
aku ada alasan sendiri kenapa boleh terjadi. aku tau, aku faham situasi itu. aku taknak kerohkan keadaan. aku biarkan...


*datang seorang teman, sekadar teman. "aku tak faham dengan kau"
senyum, itu jawapan aku. sebab aku tau, apa yang dia cakap, terludah balik muka dia. *macam dia main ludah - ludah dari tingkat 4 pastu dia mari bawah sambut ludah dia* aku jenis biasa je. memang takde apa apa. tapi aku tau mana yang baik atau buruk untuk aku. before it, bukan salah orang sekeliling aku. okay aku terlepas.


aku tak suka orang talam muka.
macam orang cuba baik dengan semua orang, walhal kepura puraan. taik apa kau?
bila ade orang sekeliling dia buat silap, terus nak judge, nak aibkan. celake apa kau?
ada orang yang kau benci, kau sakit hati, terus kau hasut orang lain untuk membenci dia, fitnah dia dengan cerita cerita hebat kau. babi ape kau ni?

orang lain ade buat silap jugak. takde yang perfect. kau perfect sangat? takde silap? kau Tuhan? kau malaikat? kau pun termakan dengan kata kata kau. puiiih! baik kau hidup dalam kotak, kata kata kau jadi najis kau. kau takde makanan, kau makan. ego kau jadi air kencing kau, kau takde minuman, kau minum.
orang lain pon ade salah sendiri. tak salah nak mengkritik, tapi kau lebih ke aib kan orang. orang lain ada maruah, kau kene jaga. orang lain ada perasaan, kenapa kau nak lukakan. orang lain ada hidup, bukan kau yang tentukan.


biasa. aku dah biasa dengan orang macam ni dalam kehidupan. bukan nak riak dan di bangga kan, tapi aku dah boleh handle sendiri benda macam ni.
tapi thanks kat semua. disebabkan korang, aku belajar teruskan hidup.

-ayat paling kerek-


No comments: